Preview

Fundamental and Applied Hydrophysics

Advanced search

Theoretical and experimental approach to seaworthiness increase of high-speed boats on the basis of wave loadings neutralization

Abstract

Theoretical bases of essential seaworthiness increase and reduction of high-speed boats onboard rolling by application of wave loadings neutralizers are stated; wave loadings being the prime reason of rolling. It was proved experimentally that the most effective type of wave loadings neutralizer is wing profile lattices attached to the stern part of high-speed boats and that increased the attached weight – 2 times, and damping – 10 times. Comparative tests of the forced rolling of boats models in a seakeeping basin were conducted. They have confirmed high efficiency of the neutralizers in decreasing of boat onboard rolling. The structure of the left and right members of equation of boats onboard rolling with application of neutralizers is specified and their high efficiency in comparison with its traditional methods of rolling lessening was explained.

About the Authors

Y. V. Razumeenko
Военно-морской инженерный институт
Russian Federation


M. Y. Yussef
Военно-морской инженерный институт
Russian Federation


References

1. Егоров И.Т., Буняков М.М. и др. Ходкость и мореходность глиссирующих судов. Л.: Судосторооение, 1978.

2. Разумеенко Ю.В., Пыльнев Ю.В., Родионов А.В. Принцип структурной нейтрализации волновых нагрузок как основа волностойких морских технологий XXI века // Тр. Междун. форума. М., 1999. С.345–347.

3. Разумеенко Ю.В., Пыльнев Ю.В., Ейбоженко А.В. Родионов А.В. и др. Результаты испытаний по оценке качки моделей морского транспорта-погрузчика без хода на тихой воде и регулярном волнении. Технический отчет по ТЗ ЦМКБ «Айсберг». СПб., 2002.

4. Разумеенко Ю.В., Пыльнев Ю.В., Ейбоженко А. В. Родионов А.В., Морозов А.И. Устройство для умерения бортовой качки судов с большой поперечной остойчивостью. Патент № 2374124. 2006.

5. Войткунский Я.И. Справочник по теории корабля. (Статика судов. Качка судов). Т.2 Л.: Судостроение, 1985.

6. Разумеенко Ю.В., Юссеф М.Ю., Кодяков В.М. и др. Устройство для определения сил присоединенной инерции и демпфирования тел методами их свободных затухающих колебаний в жидкости. Заявка № 2009145900/28(065449), 2009.

7. Разумеенко Ю.В. Вопросы переноса гидродинамических коэффициентов, определенных методами затухающих колебаний, на колебания вынужденные и воздействие волн на подводные технические объекты // Изв. РАН. Сер. МТТ, № 1. 1993.

8. Войцех О.Г. Крыло самолета. Патент РФ № 2184680. 2002.


Review

For citations:


Razumeenko Y.V., Yussef M.Y. Theoretical and experimental approach to seaworthiness increase of high-speed boats on the basis of wave loadings neutralization. Fundamental and Applied Hydrophysics. 2011;4(1):81-87. (In Russ.)

Views: 60


Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 License.


ISSN 2073-6673 (Print)
ISSN 2782-5221 (Online)